Początki lotów czarterowych w Polsce sięgają końca lat 60. XX wieku, kiedy to Polskie Linie Lotnicze LOT rozpoczęły realizację pierwszych połączeń na dalekich trasach do Azji i Ameryki Północnej [2]. Od tego czasu rynek prężnie się rozwija, a obecnie loty czarterowe stanowią istotną część polskiego rynku turystycznego.
Czym są loty czarterowe?
Loty czarterowe to specjalny rodzaj usług lotniczych organizowanych przez biura podróży dla swoich klientów. W przeciwieństwie do regularnych połączeń, czartery są realizowane sezonowo i obsługują głównie kierunki turystyczne [1]. To właśnie touroperatorzy decydują o trasach, częstotliwości lotów oraz wynajmują całe samoloty od linii lotniczych.
Początki lotów czarterowych w Polsce
Historyczny rozwój polskich lotów czarterowych można podzielić na kilka etapów. Pod koniec lat 60. XX wieku, PLL LOT zaczął realizować pierwsze połączenia czarterowe do Bangkoku, Japonii i Los Angeles [2]. Prawdziwy przełom nastąpił w 1972 roku, kiedy uruchomiono regularne loty czarterowe między Warszawą a Nowym Jorkiem i Chicago [2].
Okres PRL i ograniczenia w podróżowaniu
Lata 80. XX wieku to okres znaczących ograniczeń w podróżowaniu. Ze względów politycznych, formalnych i finansowych, większość lotów realizowana była głównie do krajów socjalistycznych [2]. Sytuacja ta skutecznie hamowała rozwój rynku czarterowego w Polsce.
Przełom lat 90. i współczesność
Prawdziwa rewolucja w polskich lotach czarterowych nastąpiła w latach 90. XX wieku. Złagodzenie ograniczeń formalnych oraz wprowadzenie do flot nowoczesnych Boeingów otworzyło nowe możliwości [2]. Obecnie największymi przewoźnikami w ruchu czarterowym są Enter Air, Ryanair oraz LOT [1].
Aktualny stan rynku czarterowego
Według najnowszych danych, w 2023 roku polskie porty lotnicze obsłużyły łącznie 7,1 miliona pasażerów czarterowych, notując wzrost o 41,6% w porównaniu z rokiem poprzednim [1][3]. Największy ruch czarterowy odnotowano w:
– Porcie Lotniczym Katowice (2,6 mln pasażerów)
– Lotnisku Chopina w Warszawie (1,8 mln pasażerów)
– Porcie Lotniczym Poznań-Ławica (864,2 tys. pasażerów) [1][3]
Infrastruktura i organizacja lotów czarterowych
Realizacja lotów czarterowych wymaga rozbudowanej infrastruktury, w skład której wchodzą:
– Nowoczesne samoloty
– Terminale pasażerskie
– Systemy obsługi podróżnych
– Zaplecze logistyczne [1]
Źródła:
[1] https://turystyka.rp.pl/biura-podrozy/art40797891-nasz-raport-samolotem-na-wakacje-tam-dolecisz-czarterem-z-polski
[2] https://spg.upsl.edu.pl/baza/wydawn/spg13/wrozek.pdf
[3] https://www.ulc.gov.pl/pl/aktualnosci/6405-podsumowanie-przewozow-pasazerskich-na-polskich-lotniskach-w-2023-roku
[4] https://fly.enterair.pl/o-nas/historia/

ZawszePodWiatr.pl to portal dla tych, którzy w podróżach szukają czegoś więcej niż tylko zmiany miejsca. Odkrywamy fascynujące zakątki Polski i świata, dzieląc się autentycznymi historiami i praktycznymi wskazówkami. Nasz zespół doświadczonych wędrowców łączy pasję do podróży z dziennikarską dociekliwością, tworząc treści, które inspirują do świadomego odkrywania świata. Od górskich szlaków po egzotyczne plaże, od lokalnych przysmaków po luksusowe kurorty – prowadzimy Cię tam, gdzie warto być.